De kracht van personalisatie

Maandagochtend aan de ontbijttafel, je slurpt je ochtendhumeur weg met een deugddoende kop koffie, en slaat je krant open. Met daarop, JEZELF! IN KOEIEN VAN LETTERS EN EEN GROTE FOTO! De fleet managers van Mercedes hebben het echt meegemaakt…

Mercedes wou hun fleet managers op een originele manier uitnodigen voor de presentatie van de nieuwe C-Klasse. Ontdek hieronder hoe ze dat gedaan hebben.

Een persoonlijke aanpak werkt!

Het is tegenwoordig niet makkelijk om nog volk naar je evenement te lokken, of mensen in je zaak te krijgen. Mailtjes sturen, flyeren, posters ophangen, … is niet genoeg om je klant te overtuigen. Een persoonlijke aanpak is noodzakelijk en werkt! Denk voor jezelf maar eens na welke mail je wel leest, en welke niet? Een reclameblaadje gooi je sneller weg dan een persoonlijk geadresseerde brief. En ik denk dat het niet lang zal duren voor de fleet managers van Mercedes hun eigen hoogstpersoonlijke krant ingekaderd boven hun bureau zullen hangen.

Originele ideetjes voor een persoonlijke aanpak

Om je toch snel op weg te zetten met hoe je hier aan de slag kan gaan, hier enkele ideetjes:

  • Leer de namen van je klanten vanbuitenNiets zo plezant als iemand die je naam kent, je creëert een persoonlijke relatie met elkaar. Ik ga graag terug naar mijn eigen friturist, want hij weet wie ik ben.
  • Denk terug aan vorige contactmomenten
    ‘Caroline, hetzelfde zoals gewoonlijk? Een koffie met twee melkjes?’
  • Doe een ‘random act of kindness’
    ‘Jef, ik ben vandaag goed gezind, hier zie, drinkt er eentje van het huis!’, en Jef, hij kwam terug…
  • Probeer eens een handgeschreven kaartje
    Onlangs kreeg ik nog iets origineels, een handgeschreven kaartje voor een uitnodiging, dat had ik lang niet meer gezien!
  • Gooi de scripts buiten
    Niet gezeverd, terwijl ik deze blog schrijf krijg ik een telefoontje van een mevrouw die mij websites probeert aan te smeren, ze gaat zodanig op in haar script, dat ik niet de kans krijg om haar te melden dat ik daar zelf waarschijnlijk beter in ben dan haar, ondanks verwoede pogingen. Wanneer ik eindelijk tot haar doordring, is ze volledig uit haar lood geslagen en weet ze niet meer wat zeggen. Meer uitleg nodig?

Wat is jouw gepersonaliseerde aanpak?

Met dank aan Dominiek Maschelein voor de inspiratie via het doorsturen van het filmpje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *