Een logo op je bedrijfswagen, of niet?

Eindelijk, je knalnieuwe firmawagen staat te blinken op de parking van je garagist, de lak weerspiegelt de glimlach op je snoet. Als kers op de taart dé perfecte reclame voor je zaak achteraan op je ruit. Maar, na enkele weken lekker cruisen van klant tot klant verschijnt er opeens een mailtje ‘over die wegpiraat die voor mij in schoot op de E40 met het logo van uw bedrijf’…

De touch points van je zaak

Als je zou vragen, ‘op welke momenten komt mijn klant in contact met mijn bedrijf’, dan is ‘het logo op de firmawagen’ misschien niet het eerste dat naar boven komt. Toch bevestigt het klachtenmailtje het tegendeel. Onze dierbare klanten komen elke dag op zeer veel verschillende manieren met ons in contact, en élk van deze ‘touch points’ kunnen de klantenbeleving verbeteren of schaden.

Denk na over de mogelijke gevolgen

644232_4050667179250_1385352806_n

Als we toch bezig zijn over wagens… Enkele jaren geleden vond ik de mijne zo terug als hierboven. Een niet nader genoemde danszaak was op het lumineuze idee gekomen om onder elke ruitenwisser in de straat een flyer te gaan hangen met de komende feestjes. Wat ze wel vergeten waren, was dat hun goedkope drukwerk onder mijn ruitenwisser, in combinatie met een goede portie Belgisch regenweer, als resultaat had dat ik de vreselijke plekken nooit meer van mijn lak heb af gekregen. Niet bepaald wat we noemen een ‘goede klantenbeleving’…

Het is tijd dat we ‘klantenbeleving’ opnemen als belangrijke factor in de acties die we opzetten. Deze acties kunnen namelijk gewenste of ongewenste gevolgen hebben, bij dat laatste staan we soms te weinig stil. Als de danszaak in plaats van op goedkoop printpapier, het op flyerpapier had gedrukt (daar dienen die dingen voor trouwens), dan had ik misschien zelfs mee in de vodka gevlogen.

30 afknappers in je klantenbeleving

Om je op weg te zetten, kan je hier alvast een heleboel ‘touch points’ vinden, waar je op het eerste zicht misschien niet meteen aan zou denken, maar die wel een sterke afknapper kunnen zijn voor je (potentiële) klant…

  1. Visitekaartjes met het logo van je drukker er bij op
  2. Een website waar het meest recente bericht twee jaar oud is
  3. Een voicemail met ‘0, 4, 7 … is momenteel niet beschikbaar’
  4. Een LinkedIn profiel zonder contactinformatie
  5. Een mailhandtekening zonder telefoonnummer
  6. Een contactformulier met meer dan 5 velden
  7. Een gebruikershandleiding van 200 pagina’s
  8. Een offerte zonder duidelijke opsplitsing van de kosten
  9. Een factuur zonder tracering van de geleverde producten of gepresteerde diensten
  10. Een flyer die plekken achterlaat op je wagen
  11. Een veelgestelde vragenlijst waar de vraag die je zoekt niet in zit
  12. Een callcenter met ‘Voor Nederlands, druk 1, For English press 2, …” en dan “Voor verkoop druk 1, voor administratie druk 2, …”
  13. Een slechte reclamespot
  14. Een promotie die uit voorraad is
  15. De derde e-mail deze week met promoties van je zaak
  16. De vergetenwoordiger die je blijft bellen om te vragen of je niets nodig hebt
  17. De klantenkaart die je overal vergeet
  18. Winkelzakjes die doorscheuren met je logo op
  19. De koerier die je pakje te laat of op het verkeerde adres levert
  20. Het ‘promoboekske’ van de lokale voetbal waar je ingescande logo veel te hard is uitvergroot omdat je ze geen digitaal logo kon bezorgen
  21. Een webinar zonder inhoud
  22. Het logo vanachter op je wagen als je tegen 180km per uur over de E40 scheurt
  23. De levering die te lang op zich laat wachten
  24. Een onterechte betalingsherinnering
  25. Slechte documentatie van de API’s die je commercialiseert
  26. De 404-pagina van je website
  27. Een facebook pagina met 5 likes waar je nooit iets op plaatst
  28. Geen website hebben
  29. Lange wachtrijen aan de kassa
  30. Een pen met het logo van je zaak die niet schrijft

Meer inspiratie nodig? Dan mag je me altijd uitnodigen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *