Haal alles uit Facebook – 10 tips voor Unizo Bestuurders

Als vereniging kan je veel uit Facebook halen, zeker ook als Lokale Ondernemersvereniging van Unizo. Op vraag van enkele bestuurders mocht ik op de jongstleden regioraad van Unizo Vlaams-Brabant & Brussel 10 tips & tricks brengen, speciaal voor Unizo Bestuursleden op Facebook. Ook relevant voor jouw bedrijf of vereniging?

1. Gebruiker, groep of pagina?

Een gebruikersaccount maak je aan als privé persoon, dit is dus jouw persoonlijk profiel, waarmee je aan- en afmeldt. Een Facebook groep gebruik je met een vriendengroep om te discussiëren of interesses te delen, maar iedereen is evenwaardig. Met een pagina heb je meer controle, en kan je gerichter acties gaan opzetten, dit is dus als ondernemersvereniging the way to go.

2. Maak je pagina aantrekkelijk

Maak je pagina herkenbaar door je logo te plaatsen als profielfoto. Daarnaast kan je als omslagfoto je bestuursleden tonen, zo leren de leden jouw bestuurders sneller kennen. Neem ook even de tijd om eens alle nodige informatie over je pagina goed aan te vullen, voor een optimale vindbaarheid.

3. Verzamel ‘likes’

Je kan via Facebook je collega-bestuurders ook toegang geven tot je pagina. Vraag  iedereen ook om zijn of haar vrienden uit te nodigen, zo kan je snel een eerste volgerspubliek opbouwen.

4. Facebook op je website

Zet je bezoekers aan om je Facebook pagina te volgen door een Facebook Page Plugin op je website te plaatsen. Zo zet je occasionele bezoekers om in geïnteresseerde leden.

5. Jouw contentstrategie

Facebook houdt van een mix van content, probeer daarom afwisselend afbeeldingen en tekstuele statusupdates te plaatsen, maar ook een occasionele link kan zeker werken. Video’s wordt door Facebook ook erg gesmaakt, maar dan moet je ze wel rechtstreeks uploaden op Facebook en niet via Youtube.

6. Promoot je evenement

Op Facebook kan je makkelijk zelf een evenement aanmaken. Zo kan je jouw leden uitnodigen voor je evenement en ze leiden naar je website waar ze kunnen inschrijven. Je leden kunnen ook ineens zien welke vrienden aanwezig zullen zijn, wat nog meer stimuleert om in te schrijven.

7. Speel in op de actualiteit

Facebook gaat actuele zaken sneller tonen aan je volgers dan minder actuele dingen, ook hier is een goede mix essentieel. Hou dus de krant in de gaten en delen maar!

8. Gericht adverteren doe je zo

Als je toch eens wil proberen met Facebook advertenties, kan je best zo gericht mogelijk te werk gaan. Je kan zo voor weinig budget veel kwalitatieve leads genereren. Zo kan je segmenteren op leeftijd, geslacht, locatie, interesses, gedrag, …

9. Hét ideale moment?

Het ideale moment om je statusupdate te posten verschilt van pagina tot pagina, het is daarom héél handig om je pagina statistieken eens door te nemen. Zo kan je jouw idéale postmoment vinden. Geen tijd? Rond de middag en ’s avonds blijven de beste postmomenten, donderdag in de week en zaterdag in het weekend.

10. Aanzetten tot actie!

Met de ‘aanzetten tot actie’ knop, kan je jouw pagina optimaliseren om je volgers terug naar je website te begeleiden. Op die manier heb je tweerichtingsverkeer en neem je jouw leden bij de hand.

Bonus: 11. Plan je posts met Buffer

Elke dag een berichtje posten op Facebook kan tijdrovend zijn, zeker voor een ondernemer.  Met de Buffer-app kan je al jouw berichtjes op voorhand plannen en gecontroleerd laten plaatsen op je Facebook pagina (en ook je andere sociale media).

En dan nu aan de slag! Heb jij nog ideetjes voor jouw vereniging op Facebook, laat het zeker weten! Hulp nodig? Contacteer me even, en we kijken er samen naar!

4 gedachten over “Haal alles uit Facebook – 10 tips voor Unizo Bestuurders”

  1. Ik heb een vraag.
    Ik ben een nieuwe gebruiker van Facebook.
    Ik heb een privé-pagina en een bedrijfspagina.
    Wanneer vrienden (niet zakelijke) een vriendschapsverzoek sturen is dat dan ook gekoppeld aan de bedrijfspagina?
    Ik hou immers graag privé en zakelijk gescheiden.
    Hoe zit dat in elkaar?

    Alvast bedankt.
    Stephan

  2. Beste Stephan,

    Als je een privé account hebt op Facebook, en je krijgt een vriendschapsverzoek, dan is dit gekoppeld aan je privé account.

    Om je zakelijke contacten naar je pagina te begeleiden, is het de bedoeling dat ze naar jouw pagina gaan, en deze ‘liken’, of op de ‘vind-ik-leuk’ knop klikken.

    Het is inderdaad geen gemakkelijke opgave om privé en zaken gescheiden te houden op Facebook. Belangrijk om te onthouden, als je een vriendschapsverzoek krijgt, is dat altijd privé, want een pagina vind-ik-leuk hoef je niet te accepteren dat gaat vanzelf.

    Tom

  3. Thank you for every other fantastic article. Where else may just anyone get that kind of information in such an ideal manner of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m on the look for such information.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *