Klantenkaart Botanique

Gooi uw klantenkaarten buiten!

Een dagje soldenshoppen in Oostende? Vergeet dan je rugzak met klantenkaarten niet! Mijn visie over de revolutie van de klantenkaart!

Laat je klant weten waarom hij trouw moet zijn

Ik lees graag, en ik lees veel. Een kadobon van de Standaard Boekhandel staat elk jaar op mijn verlanglijst. En elke keer als ik mij weer eens laat gaan en meer boeken meepak dan ik gelezen krijg, vraagt de lieftallige verkoopster mijn klantenkaart, gisteren ook weer. En toen stelde ik mij de vraag: “Waarom eigenlijk? Wat doen jullie daar nu mee? Ik zie daar niets van”. Geen mailtje, geen kortingen, geen lieve valentijnswensen, geen “Tom, dit boek is iets voor u”-mailtje, niks!

Daarom, als je trouwe klanten wil kweken zorg er dan voor dat je klanten in de eerste plaats weten waarom ze trouw moeten zijn. Neem nu eens het voorbeeld van de Botanique in Hasselt, ik vind hun klantenkaart zo goed, dat ik het als leading picture zet in deze blog, dat zet aan tot een volgen bezoek, niet?

Help je klant om tijd uit te sparen

Verbouwingswerken? Naar de Brico! “Als je gaat verbouwen kan je beter een discount-kaart kopen voor € 50, dan heb je het hele jaar door 10% korting”. Zo gezegd, zo gedaan, hoewel ik € 50 toch veel geld vind, maar soit, we hebben het er ondertussen al uit gehaald, en de Brico heeft goed aan ons verdiend, opzet geslaagd dus. Tot ik vorige week mijn vader vroeg of hij de kaart mocht lenen om verf te gaan halen voor in de kelder. Ik was ze kwijt. Na het werk langs gereden om te vragen of ik een vervanging kon krijgen. “Dat kan mijnheer, maar dan moet je wel € 5 overschrijven om de nieuwe kaart te krijgen”. Ok, ik geef toe, het is mijn eigen stomme schuld, maar het kan anders.

Bij Red Market hebben ze ten minste naar de show van Alex Agnew gekeken, daar krijg je de scanner mee, krijg je op basis van je klantenkaart interessante kortingen, moet je niet wachten aan de kassa en je bent snel weer buiten. Nu nog de volgende stap naar betalen in een klik, en we zijn er.

De bron voor een gepersonaliseerde aanpak

Toen ik in de vlucht nog snel mijn haar ben gaan laten knippen bij Kreatos in Kuringen, wisten de dames meteen hoe ik mijn coupke geknipt wou hebben, ook al was Kuringen niet mijn ‘stamkapper’. Dankzij mijn klantenkaart wisten ze meteen wat er moest gebeuren: wassen, 9mm aan de zijkant en boven knippen, opgepast voor de haarborstel achteraan. Ze konden meteen aan de slag, mét glimlach trouwens. Zo kan het dus wél!

Gooi je klantenkaarten buiten, en ga digitaal

Waarom hebben vrouwen naast zo een grote handtas, zo een grote portemonnee, dé hamvraag voor menig manspersoon. Omdat ze VOL zitten met klantenkaarten. En toch slagen ze er in om net die éne klantenkaart van die éne winkel niet bij te hebben. Tijd voor een revolutie, gooi al uw klantenkaarten buiten en ga digitaal. Gebruik als klantenkaart iets wat de klant altijd bij heeft, zijn identiteitskaart, of zijn smartphone!

Zet bij de carrefour geen barcode meer op de rekening als je uw klantenkaart weer eens vergeten bent’ (serieus, is er iemand die als hij thuiskomt zegt: “Goed, ik ga mijn punten van mijn kasticketje eens toevoegen aan mijn klantenkaart, even naar de carrefour website surfen”). Nee, zet er een qcode op die je kan inscannen met de carrefour app, of nog beter, detecteer dat ik mijn smartphone is die op minder dan een meter van de kassa staat en voeg ze automatisch toe, of link ze met mijn bankkaart waar ik mee betaal.

Deel je netwerk met je partners

De ultieme trouwe klant is niet die van jou alleen, maar die van al je partners. Deel je klanten met elkaar, zoek naar klanten die zowel bij jou als bij je kameraad kopen, en verwijs ze door naar elkaar, met één klantenkaart voor beide. Laat ze gezamenlijk punten opbouwen en kopen waar ze willen binnen het partnernetwerk. Investeer samen in een goede digitale ondersteuning, deel de kosten, en geniet van het digitale tijdperk om je klanten blij én trouw te maken.

Smijt ze  buiten, die klantenkaart, ga digitaal!

8 gedachten over “Gooi uw klantenkaarten buiten!”

  1. Mooi artikel.

    Met de shared database kunnen ook alle klantengegevens worden geupdate zoals email en gsm om marketing mee te doen.

  2. Leuk artikel.
    Enig idee welke winkels reeds digitale klantenkaarten hebben zoals bijvoorbeeld Red Market ?
    Eventueel een website ?
    Ik gooi namelijk de meeste weg.
    Behalve de Makro, want anders mag je niet meer binnen ? 🙂

  3. Qustomer, ooit heb ik eens gespaard bij verschillende zaken in Gent. Uiteindelijk had ik nergens voldoende punten, terwijl ik redelijk veel had gekocht. Dus slecht! Onlangs kreeg ik van een kennis te horen dat je er wel een systeem is waarbij elke puntje telt bij verschillende zaken! En opsomt dus sneller korting!Sinds kort heb ik zo’n QUALIETkaart aangeschaft en al snel 10€ opgenomen! Ook omdat ik kon samen sparen met mijn echtgenoot!

  4. Bij de Standaard boekhandel krijg je regelmatig korting met je klantenkaart. Ik heb regelmatig €3 korting op mijn aankopen én ik krijg ook mailtjes met suggesties in mijn mailbox. Misschien moet je toch eens laten nakijken of je klantenkaart wel geregistreerd is? In elke winkel een klantenkaart is soms echt een hel! Gelukkig zijn er nu zo van die handige apps die dat wat draaglijker maken.

    Lang leve de technologie en korting!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *