Je mailbox, de moordenaar van een goed idee

Je zit gezellig aan het zwembad van je derde cocktail te slurpen. Met de zon op je gebruinde bol geniet je van je zuurverdiende vakantie, knop volledig omgedraaid, eens even niet denken aan het werk… en BAM! Je krijgt een fantastisch idee.

Je graait de pen waar je teergeliefde haar kruiswoordraadsel mee aan het invullen is, pakt een bierkaartje en begint er op los te tekenen. Nog twee cocktails en vijf bierkaartjes later ben je jouw idee aan het pitchen aan je eega die vooral aan het opletten is met de bedoeling haar eerder gestolen pen terug te snoepen, en in de zwoele namiddagzon droom je verder van het komende jaar…

Een week later, net thuis gekomen, valiezen uitgepakt, start je met goede moed je laptop op, bierkaartjes bij de hand om je plan verder uit te schrijven. En dan doe je je mailbox open… De gruwelijke moordenaar van je kersverse idee slaat genadeloos toe, en terwijl je verzeilt in de grote berg aan dagelijkse rompslomp vervaagt je idee even snel als het ontspannen gevoel van de derde cocktail in de zwoele namiddagzon.

Een jaartje gaat voorbij, en ineens zie je op televisie een reclamespot over… Nee? Ja! Dat was mijn idee! Had ik er toch maar mee verder gegaan…

Wek je idee (terug) tot leven

Ongetwijfeld ben ik niet de enige die dit al meer dan eens heeft meegemaakt. Daarom is het tijd voor verandering. Innovatie kan je niet inplannen, je moet je momenten van briljante ingevingen koesteren! Daarom deel ik hier mijn manier van werken, om een idee nét voldoende te onderbouwen om van start te gaan.

Onderbouw de essentie

De volgende keer dat je de drang voelt om naar bierkaartjes te grijpen, voorzie dan een minimum aan structuur. Persoonlijk ben ik een grote fan van het Business Model Canvas, van Strategyzer. Ik gebruik het voor de startups die ik lanceer en voor de grote klanten die ik adviseer.

Download hier jouw exemplaar van het business model canvas.

Ontdek de échte job van je klant

Ik ga je een geheim verklappen. Het gebeurt zelden dat een initieel idee leidt tot een kaskraker. Je idee moet leven, veranderen, verbeteren. Daarom is het cruciaal dat je je klant goed leert begrijpen. Probeer voor jezelf eens in analogie met dit voorbeeld de échte job van jouw klant te bepalen.

Toen ik een tijdje terug in één van mijn sessies bij een grootwarenhuis vroeg “wat komen je klanten doen in je winkel op zaterdagmorgen?” dan was het antwoord: “boodschappen doen”. “Waarom komen ze boodschappen doen?” was mijn volgende vraag. “Om ’s avonds eten te kunnen maken, tiens”, was de repliek. “En waarom moeten ze ’s avonds eten maken?”, vroeg ik steevast. “Omdat ze een etentje met vrienden organiseren”.

Ineens was de setting veranderd. Waar we eerder ideeën hadden in de trend van ‘onze winkel moet langer openblijven’, kwamen we nu bij de échte job van de klant. Ineens waren er heel andere concurrenten, van traiteur tot restaurant. En ineens konden we focussen op de échte waarde die de klant nodig had, in de aard van: “wat als we nu eens een website maken waar je een knallermenu kan samenstellen, en van daaruit je ingrediënten automatisch worden bepaald, en thuis worden geleverd”.

Breng waarde, en het geld zal volgen

De dag van vandaag is het niet genoeg om een goed product te vinden en er een goede prijs op te plakken. Je moet ook focussen hoe je écht waarde kan brengen naar je klant. En laten we daar nu net een interessante techniek voor hebben. Pak eens een Value Proposition Canvas bij de hand. In het onderstaande filmpje leer je in 5 minuten hoe die werkt.

Plaats je huidige product eens aan de linkerzijde, en de échte job van je klant aan de rechterkant. Vul nu de gaten op in het midden, en je zal zien dat je product of dienst een héél andere invulling zal krijgen.

Naar een onderbouwd ondernemingsplan

Nu je de echte waarde gevonden hebt voor je klant, is het tijd om je business model canvas nog eens te verbeteren met nieuwe inzichten. Nu heb je een dashboard waarmee je aan de slag kan. Start met een prototype in de markt te zetten, en stuur bij waar nodig. Luister naar je klant, verbeter je plan, en stuur je acties bij.

Uiteraard is een degelijk onderbouwd ondernemingsplan geen sinecure. Toen ik ooit deelnam aan bizidee, kreeg ik een interessant boekje hierover van McKinsey, dat ik tot op vandaag nog steeds heel relevant blijf vinden. Hopelijk kan het jou ook inspireren…

Trek nu maar die schuif open, en haal die bierkaartjes van onder het stof!

Een gedachte over “Je mailbox, de moordenaar van een goed idee”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *