Snel naar de markt met je nieuw product?

Flexibel als we zijn, gaan we tegenwoordig allemaal ‘agile’ te werk. Maximum inspelen op de noden van de klant, wel dat is zeker een goede insteek! Zo snel mogelijk naar je klanten, met een klein stukje van onze service die al werkt. Maar wat steek je daar nu in, in dat kleine stukje?

Loop in de schoenen van je klant

Vorige week op de AE Foyer, sprak ik met Jan Strauven van P&V. Hij zei me: “Tom, wij spreken nooit meer over de eindklant, maar over de beginklant. De tijd is gepasseerd dat we onze klant aan het einde van de Value Chain plaatsen, bij ons staat die aan het begin”. En of hij gelijk had!


Als je een nieuwe investering plant, stel jezelf zeker eens de vraag “maakt dit mijn klant eigenlijk wel gelukkiger?”. Als je een duur project gaat lanceren om de doorlooptijd van bestelling tot levering te verkorten, denk dan eens na of er geen alternatieven zijn. Misschien kan je beter investeren in een wachtverzachter zoals een live-tracker zodat je klant kan volgen waar zijn bestelling ergens rondhangt. Er is een verschil tussen procesoptimalisatie en waarde perceptie van je klanten, vandaag de dag ligt je focus best op het laatste.

Durf te lanceren

“Don’t worry, be crappy”, sprak Guy Kawasaki dit jaar een volle zaal van het Creativity World Forum toe in Kortrijk. Wacht niet tot alle toeters en bellen klaar zijn, durf je product te lanceren. Maak vanaf dan gebruik van het grootste R&D-budget dat je in de organisatie maar kan vinden, de tijd van je klanten. Laat hén eens feedback geven over je product, luister naar wat zij willen, en stuur dan bij.


Minimum Viable Product vs. Minimum Lovable Experience

Als je een nieuw product lanceert, dan spreekt men al eens snel over een Minimum Viable Product: “Het minimum aan functionaliteit dat je product nodig heeft om te kunnen lanceren in de markt”. Focus op de belangrijkste taak van je klant, en zorg er voor dat dit eerst kan werken, zonder alle extraatjes. En dat is een goede zaak.

Maar nog beter zou zijn, als je de focus zou leggen op een Minimum Lovable Experience: “Het minimum aan beleving dat je product nodig heeft om je klant gelukkig te maken”. Waar de MVP vooral focust op functionaliteiten, ga je bij een MLE ook rekening houden met de perceptie van de klant.

Minimum Viable Product vs. Minimum Lovable Experience

In plaats van een uitgebreide menukaart te gaan samenstellen in je restaurant, begin je met één of twee gerechten. Maar je zorgt er wel voor dat de klanten binnen de 10 minuten eten op de plank krijgen, én nog eens bediend worden door een enthousiaste garçon met een brede glimlach.

In plaats van een nieuwe custom-made website te gaan maken met een maatwerk design, probeer eerst eens een wordpress op te zetten met een fancy low-cost template, maar steek meer tijd in het elke week schrijven van een stukje bericht dat je (potentiële) klanten interessant zullen vinden, en denk na over hoe je hen dit het beste kan bezorgen (mail, facebook, twitter, linkedin, google+, geprint in de brievenbus, …).

Dus bij elke volgende investering, denk toch eens even na “Heb ik hiermee vandaag mijn klant gelukkiger gemaakt?”. Inspiratie nodig, kijk dan eens op deze blog van Spook Studio!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *